Biblioteka


Nauczyciel biblioteki: mgr Bożena Dudka

Biblioteka szkolna znajduje się  w centralnym miejscu szkoły i zajmuje dwa pomieszczenia: wypożyczalnię książek i czytelnię z 24 miejscami dla czytelników.  W czytelni funkcjonuje Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej wyposażone w 4 stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu.

Zbiory

Księgozbiór biblioteki składa się z około 23 tysięcy woluminów. Wśród książek znajdują się przede wszystkim wydawnictwa popularnonaukowe, lektury szkolne dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, bajki dla najmłodszych czytelników, powieści przygodowe, fantastyczne i historyczne. Gromadzimy też podręczniki szkolne i programy nauczania, wydawnictwa informacyjne, wydawnictwa naukowe, wydawnictwa niezbędne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania,  literaturę dla rodziców z zakresu wychowania,  edukacyjne programy komputerowe, filmy, prasę dla uczniów i nauczycieli, dokumenty o regionie.

W bibliotece jest wydzielony księgozbiór podręczny zawierający:

* encyklopedie,
* słowniki,
* wydawnictwa albumowe,
* przewodniki, atlasy.

Od wielu lat gromadzimy też kroniki szkoły oraz kroniki klasoweautorskie programy nauczania i publikacje opracowane przez naszychnauczycieli. Dla uczniów biblioteka organizuje wiele ciekawych lekcji i spotkań czytelniczych.

Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat historii pisma i książki, uczą się jak korzystać ze źródeł informacji dostępnych w bibliotece, poznają katalogi i zasoby naszej czytelni.

Biblioteka oferuje naszym czytelnikom różnego rodzaju wystawy, konkursy, spotkania z poezją, bajką czy ciekawą książką.
PRACOWNICY BIBLIOTEKI:
mgr Bożena Dudka


2019/2020

Październik, to  tradycyjnie miesiąc wielu ciekawych wydarzeń  w bibliotece szkolnej. Każdego roku świętu patronuje  tajemnicze hasło. W tym roku brzmi ono –„Wyobraź sobie…”. Wszystkich uczniów zapraszamy do udziału w zajęciach promujących książki i czytanie, w konkursach i spotkaniach z ciekawą książką.

PROGRAM TEGOROCZNYCH OBCHODÓW W NASZEJ SZKOLE

KONKURSY

– „OWOCOBRANIE” – cukierkowy quiz wiedzy dla każdego                                            (9 października na każdej przerwie)

– „WOJNA OCZAMI DZIECKA” – konkurs dla uczniów klas III ze znajomości książki „Asiunia”  J. Papuzińskiej (23 października ),

–„ZWIERZĘTA ŚWIATA” – konkurs plastyczny dla wszystkich chętnych (prace można składać od 1 do 30 października)

ZAJĘCIA CZYTELNICZE

– „RANY JULEK, CZYLI SŁÓW KILKA O TUWIMIE” – wystawa, czytanie wierszy, zabawy literackie, zajęcia plastyczne (od 16-18 X)

– Plebiscyt czytelniczy na najlepszą książkę (cały październik)

WYSTAWY

–„ZWIERZĘTA W KSIĄŻKACH”

– „RANY JULEK!”

–„KSIĄŻKI NASZYCH LITERACKICH NOBLISTÓW”

[download id=”32″]

Z okazji Światowego Dnia Czekolady, który przypada 12 kwietnia, odbyły się w bibliotece szkolnej zajęcia poświęcone temu przysmakowi.

Uczestnicy spotkania poznali proces powstawania czekolady, śpiewali „czekoladową” piosenkę, tańczyli w rytm znanego przeboju  „Chocolate, choco, choco”. Odbyły się też „słodkie” konkursy, które wzbudziły ogromne emocje!

Jeśli zajęcia w bibliotece – to oczywiście z książką w roli głównej. Przygotowano wystawkę książek o czekoladowych tytułach: „Dzień czekolady” A. Onichimowskiej, „Charlie i fabrykaczekolady” R. Dahl, „ Bajka pachnąca czekoladą” J. Krzyżanek oraz książek kucharskich z przepisami na czekoladowe pyszności. W trakcie spotkania na stołach królowała czekolada w różnych smakach, która umilała nam to spotkanie.

„Dzień czekolady” w bibliotece szkolnej był pyszny i wesoły. Pożegnaliśmy się w super dobrych humorach, bo czekolada poprawia nastrój!

Bożena Dudka – nauczyciel bibliotekarz

Konkurs czytelniczy „W zaczarowanym świecie baśni Andersena”

Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci uczniowie klas trzecich wzięli udział w konkursie czytelniczym pt. „W zaczarowanym świecie baśni Andersena”.

Do konkursu, który rozgrywany był w dwuosobowych drużynach, przystąpiło 6 par. Zadaniem zespołów było rozwiązanie testu ze znajomości wybranych baśni Andersena.

Miło nam ogłosić, że tytuł znawcy baśni Andersena zdobyły drużyny:

z klasy III a –  Aleksandra Kowal i Samanta Leśniak,

z klasy III b – Julia Kuszyńska  i Oliwia Mazur.

Serdecznie gratulujemy wiedzy czytelniczej. Nagrodami w konkursie są oczywiście książki.

B. Dudka

Narodowy program rozwoju czytelnictwa

Miło nam poinformować, że  szkolna biblioteka otrzymała  wsparcie finansowe  w wysokości 15000 zł (12000 zł z budżetu państwa i 3000 zł wkład własny szkoły)  na zakup książek dla naszej placówki.

Pozwoliło to na doposażenie biblioteki w atrakcyjne nowości książkowe o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom uczniów. Wzbogaciły one nasz księgozbiór  i pozwolą dzieciom na rozwój ich zainteresowań oraz wzmocnią warsztat pracy nauczycieli.

Zakupiliśmy ok. 1000 książek o różnorodnej tematyce. Są wśród nich książki popularnonaukowe, bestsellery z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży, lektury szkolne, słowniki, pozycje encyklopedyczne.

Drodzy Rodzice,  zachęcajcie swoje dzieci do wypożyczania i czytania  książek. Młodzi ludzie, w których zaszczepimy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości. Dajmy Im szansę, by wyrośli na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi.

Poniżej przytoczę fragment listu do rodziców autorstwa pani Ireny Koźmińskiej, prezesa fundacji ABCXXI- Cała Polska Czyta Dzieciom, która ma ogromne doświadczenie w temacie bezcennego wpływu czytania na rozwój młodego człowieka:

             „ Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.”

Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne i kojarzyły się z czynnością przyjemną, może udać się tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły.

Czytajmy dzieciom i z dziećmi codziennie!

Bożena Dudka

Nauczyciel bibliotekarz w SP w Dziwnowie

Świętujemy dzień postaci z bajek

W piątek  4 listopada uczniowie klas I-III obchodzili Święto Postaci z Bajek.

Tego dnia w szkole można było spotkać śliczne królewny, wróżki, rycerzy, bajkowe zwierzęta i wiele innych zabawnych, kolorowych postaci rodem z bajkowego świata.

Piękne stroje, wesołe zabawy przy muzyce i możliwość wykazania się znajomością bajek

– to wszystko złożyło się na niezapomniane chwile spędzone w bajkowym świecie.

Bajki odgrywają w życiu dziecka bardzo ważną rolę. Zajęcia, które zorganizowaliśmy dla naszych najmłodszych uczniów, miały im przypomnieć, że bajka to świetna forma spędzania czasu wolnego oraz  okazja do doskonalenia umiejętności czytania.

  Albert Einstein powiedział: „Jeśli chcesz, aby Twoje dzieci były inteligentne – czytaj im bajki. Jeśli chcesz, aby były bardziej inteligentne – czytaj im więcej bajek.”

Drodzy Rodzice! Podarujcie swoim dzieciom świat, w którym będą czytać, w którym będziecie im czytać, w którym będą rozwijać swoją wyobraźnię.

Miesiąc bibliotek szkolnych

„Książka, to dopiero początek” – pod takim hasłem obchodziliśmy tegoroczny Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Co działo się w naszej szkole?

Zorganizowaliśmy szereg działań, których celem było propagowanie czytelnictwa oraz wiedzy o książce i bibliotece.

Odbył się konkurs literacki dla uczniów klas II-VI, rozpoczęto akcję bookcrossing, która będzie trwała przez cały rok szkolny, zorganizowano kiermasz książek, ogłoszono także plebiscyt na najciekawszą książkę. Tegoroczne hity czytelnicze to: seria o Mikołajku, o Harrym Potterze, Ania z Zielonego Wzgórza, Wyspa potępionych, Akademia Pana Kleksa.

Spośród uczniów biorących udział w plebiscycie wylosowano jedną osobę, która  otrzyma nagrodę książkową. Tym szczęśliwcem okazała się Fryderyka Balazs- Zeuschner z kl. IV b.

W bibliotece na uczniów czekały wystawy książek. Jedna z nich, pod nazwą „Autorzy znani, trochę zapomniani”, prezentowała twórczość Hanny Ożogowskiej, Ewy Szelburg-Zarembiny oraz Janiny Porazińskiej. Można było  zapoznać się także z twórczością Jana Brzechwy czy Wandy Chotomskiej.. Dla zaciekawionych historią mamy propozycję w postaci  gazetki umieszczonej w korytarzu obok biblioteki. Znajdziecie tu wiele informacji o historii książki i pisma.

Biblioteka czeka na czytelników każdego dnia. Mamy wiele ciekawych książek zakupionych w ramach programu „Książki naszych marzeń”, niebawem pojawią się  nowe tytuły z  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Czytanie jest OK!

WYNIKI BŁYSKAWICZNEGO KONKURSU LITERACKIEGO Klas II-III

II A

ANIELA JASTRZĘBSKA

II B

JULIA MACISZONEK, NATALIA WROŃSKA

 II C

MICHAŁ MAZUR

 IIIA

SAMANTA LEŚNIAK, ZUZANNA KAPICA

 III B

KATARZYNA BAŁACHOWSKA, EMMA HOPEK, OLIWIA MAZUR

GRATULUJEMY!!!

Zwycięzcy otrzymają nagrody książkowe.

KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ

W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła wzięła udział w rządowym projekcie „Książki naszych marzeń”, dzięki któremu pozyskaliśmy środki finansowe na zakup nowych, atrakcyjnych, wpisujących się w zainteresowania uczniów książek. Nasi młodzi czytelnicy bardzo chętnie korzystają z możliwości przeczytania ciekawych, pachnących nowością  pozycji. Oto kilka przykładowych tytułów:

„Pod ziemią, pod wodą” A.D Mizielińskich

„Dzieciaki świata” M. Wojciechowskiej

„Arka czasu” M. Szczygła

„Najwyższa góra świata” A. Onichimowskiej

„Koszmarny Karolek” F. Simon

Zapraszamy do lektury!

NIEZWYKŁA LEKCJA BIBLIOTECZNA

W czwartek,15 września, dzieci z klasy II b, wraz z panią Zdzisławą  Herezo-Kaznowską,  wybrały się  do Biblioteki Publicznej w Dziwnowie, aby uczestniczyć w specjalnie dla nich przygotowanej lekcji bibliotecznej. Uczniowie odwiedzili na początek dział dziecięcy biblioteki, gdzie przeglądali zgromadzone tam książki a następnie wypożyczyli te, które najbardziej ich zainteresowały. Mieli także możliwość obejrzenia wystaw tematycznych znajdujących się w Bibliotece. Panie bibliotekarki zaproponowały naszym dzieciom niezwykle ciekawą i pouczającą lekcję. Było głośne czytanie opowiadania o bibliofilu, rozwiązywanie krzyżówek, bajkowych zagadek oraz układanie wyrazów z rozsypanek.

Uczniowie wykazali się dużą wiedzą i doskonałą znajomością bajek. Na zakończenie spotkania zostały obdarowane przez Panie z Biblioteki Publicznej upominkami-niespodziankami. Lekcja była bardzo interesująca, poprowadzona przez panie bibliotekarki w niezwykle ciekawy, żywy i intrygujący sposób. Mamy nadzieję, że takie wspólne działania na rzecz rozpowszechniania czytelnictwa wśród najmłodszych, rozbudzą w nich chęć do częstego sięgania po najlepsze pozycje z literatury.

Wykaz Lektur dla Szkoły Podstawowej KL I-III

Do wyboru nauczyciela

  1. Julian Tuwim .: Wiersze dla dzieci
  2. Jan Brzechwa.:  Wybór wierszy
  3. Wanda Chotomska.: Wybór wierszy
  4. Wanda Chotomska.: Legendy polskie
  5. Danuta Wawiłow.: Wybór wierszy
  6. E. Szelburg Zarembina.: Najmilsi
  7. Maria Kownacka.: Plastusiowy pamiętnik
  8. H Ch Andersen .:   Baśnie
  9. Ch. Perrault.: Bajki
  10. Jan Grabowski.:  Czarna Owieczka
  11. Czesław Janczarski.: Jak Wojtek został strażakiem
  12. Adam Bahdaj.: Pilot i ja
  13. Kornel Makuszynski.: 120 przygód Koziołka Matołka
  14. A. Cz . Centkiewiczowie.: Zaczarowana zagroda
  15. A.A.Milne.: Kubuś Puchatek
  16. Janina Porazinska.: Szewczyk Dratewka
  17. Siergiej Michałkow.: Nie płacz Koziołku
  18. Centkiewicz Czesław .: Anaruk chłopiec z Grenlandii
  19. L.J. Kern.: Ferdynand Wspaniały
  20. Hanna Januszewska.: Kopciuszek
  21. Roald Dahl .: Matyld
  22. Tove Jansen.: Muminki
  23. Astrid Lindrgen.: Dzieci z Bullerbyn
  24.  Mira Jaworczakowa.: Oto jest Kasia
  25. Hanna Łochocka.: O wróbelku Elemelku

LEKTURY KLASA CZWARTA

1. JAN BRZECHWA  „AKADEMIA PANA KLEKSA”

2. ANTONINA DOMAŃSKA  „HISTORIA ŻÓŁTEJ  CIŻEMKI”

3. CLIVE LEVIS   „LEW, CZAROWNICA I STARA   SZAFA”

4.  R. GOSCINNY, J. SEMPE  „WAKACJE MIKOŁAJKA”

5. WYBÓR BAŚNI (H.CH. ANDERSEN, CH. PERRAULT, BRACIA GRIMM)        

6. ROALD DAHL  „CHARLI I FABRYKA CZEKOLADY”(film)

LEKTURY KLASA PIĄTA

1. FRANCES HODGSON BURNETT „TAJEMNICZY OGRÓD” 

2. FERENC MOLNAR  „CHŁOPCY Z PLACU BRONI”

3. HENRYK SIENKIEWICZ  „W PUSTYNI I W PUSZCZY” (film)

4. ALFRED SZKLARSKI „TOMEK W KRAINIE KANGURÓW”                              

5. MARK TWAIN   „ PRZYGODY TOMKA SAWYERA”

6. ARTUR OPPMAN   „LEGENDY WARSZAWSKIE”

7. Wybór mitów greckich; wybór kolęd; wybór pieśni     patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci

i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.

LEKTURY KLASA SZÓSTA    

1.   IRENA JURGIELEWICZOWA  „TEN OBCY”

 2. STANISŁAW LEM „BAJKI ROBOTÓW”

 3.KORNEL MAKUSZYŃSKI  „SZATAN Z 7 KLASY”

4.  LUCY MAUD MONTGOMERY „ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA”

 5. JULIUSZ VERNE „ W 80 DNI DOOKOŁA ŚWIATA” 

6. Wybór legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży;

film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.