O BIBLIOTECE SŁÓW KILKA
Biblioteka szkolna znajduje się w centralnym miejscu szkoły i zajmuje dwa pomieszczenia: wypożyczalnię książek i czytelnię z 20 miejscami dla czytelników.
Księgozbiór biblioteki składa się z około 23 tysięcy woluminów. Wśród książek znajdują się przede wszystkim wydawnictwa popularnonaukowe, lektury
szkolne dla uczniów szkoły podstawowej, bajki dla najmłodszych czytelników, powieści przygodowe, fantastyczne i historyczne. Gromadzimy też podręczniki
szkolne i programy nauczania, wydawnictwa informacyjne, wydawnictwa naukowe, wydawnictwa niezbędne do realizacji poszczególnych przedmiotów
nauczania, literaturę dla rodziców z zakresu wychowania, edukacyjne programy komputerowe, filmy, prasę dla uczniów i nauczycieli, dokumenty o regionie.
W bibliotece jest wydzielony księgozbiór podręczny zawierający:
- encyklopedie,
- słowniki,
- wydawnictwa albumowe,
- przewodniki, atlasy.
Od wielu lat gromadzimy też kroniki szkoły oraz kroniki klasowe, autorskie programy nauczania i publikacje opracowane przez naszych nauczycieli.
Dla uczniów biblioteka organizuje wiele ciekawych lekcji i spotkań czytelniczych.
Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat historii pisma i książki, uczą się jak korzystać ze źródeł informacji dostępnych w bibliotece, poznają katalogi i zasoby
naszej czytelni.
Biblioteka oferuje naszym czytelnikom różnego rodzaju wystawy, konkursy, spotkania z poezją, bajką i ciekawą książką.
Nauczyciele bibliotekarze:
mgr Ewa Trzebińska-Brzezińska
mgr Beata Jabłonowska-Naumuk
PLAN PRACY BIBLIOTEKI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
- PRACA PEDAGOGICZNA
a) Rozwijanie kompetencji czytelniczo – informatycznych dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kultury ogólnej czytelnika poprzez:
- wdrażanie uczniów do samodzielnego korzystania z otwartych zasobów biblioteki szkolnej – materiały piśmiennicze i zbiory specjalne: płyty CD, DVD,
audiobooki, oraz z ICM; - prezentacja zasobów dotyczących promocji edukacji czytelniczej;
- wdrażanie uczniów do tworzenia własnego warsztatu pracy umysłowej;
- budowanie nawyku samodzielnego, indywidualnego czytania ;
- popularyzację zasad zdrowej rywalizacji pomiędzy uczniami (Tytuł Czytelnika Roku);
- prowadzenie rozmó z czytelnikami na temat przeczytanych książek, ciekawych filmów;
- doradztwo czytelnicze- kierowanie lekturą czytelników mniej i bardziej zaawansowanych, kryteria doboru właściwych lektur do czytania;
- pomoc uczniom w wyszukiwaniu materiałów na określony temat, w tym uczniom przygotowującym się do konkursów i egzaminów;
- udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek;
- wystawy wytworów prac uczniów, gazetki ścienne propagujące czytelnictwo, informujące o ciekawych akcjach oraz świętach związanych z książką i
autorami; - ciekawe inicjatywy i szkolne akcje (np. Dzień Głośnego Czytania, Miesiąc Bibliotek Szkolnych, Dzień Książki dla Dzieci, Dzień Pluszowego Misia, Piknik
literacki, Pasowanie ucz. kl. I na czytelnika) - lekcje biblioteczne wg zapotrzebowania nauczycieli;
- wyrabianie nawyku szanowania książek, podręczników i innych zasobów biblioteki;
- doskonalenie umiejętności korzystania z różnych typów wydawnictw i wyszukiwania w nich informacji (księgozbiór
podręczny); - organizowanie konkursów czytelniczych;
- wystawy książek związane z planem pracy biblioteki szkolnej;
- spędzanie czasu wolnego poprzez gry, zabawy, oglądanie filmów i słuchanie muzyki, rozmowy o książkach (uczniowie zwolnieni z religii, w-f, lekcje
zastępcze);
b) Organizowanie działań wspomagających wszechstronny rozwój dziecka: emocjonalny, psychiczny i moralny poprzez: - przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w kulturze społecznej;
- coroczna uroczystość dla klas pierwszych pt. ,, Pasowanie na czytelnika”;
- promocja działań bibliotekarza w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (artykuły na stronie internetowej szkoły, prowadzenie kroniki szkolnej);
- zaangażowanie uczniów w szkolną akcję ,, dary” dla biblioteki (bookcrossing).
c) Współpraca z nauczycielami, uczniami i rodzicami oraz Biblioteką Publiczną w Dziwnowie poprzez: - gromadzenie i udostępnianie materiałów i pomocy dydaktycznych;
- udostępnianie księgozbioru podręcznego;
- informowanie o roli książki w zdobywaniu wiedzy o otaczającym świecie;
- promocję literatury pedagogicznej;
- udostępnianie uczniom i nauczycielom materiałów, ćwiczeń i podręczników szkolnych;
- lekcje biblioteczne w kl. I-VIII;
- współpracę z Samorządem Uczniowskim;
- organizowanie konkursów, spotkań czytelniczych, realizację projektów czytelniczych, akcji czytelniczych organizowanych we współpracy z Biblioteką
Publiczną w Dziwnowie.
- PRACA BIBLIOTECZNO – TECHNICZNA
- uzupełnianie zbiorów w miarę potrzeb i możliwości finansowych;
- systematyczna selekcja księgozbioru;
- konserwacja zbiorów i naprawa książek;
- ewidencja – bieżące prowadzenie ksiąg inwentarzowych ;
- klasyfikowanie, katalogowanie, pieczętowanie nowo opracowanych książek;
- zakładanie kart książek i kart katalogowych;
- uzgadnianie wartości księgozbioru z ewidencją księgowości;
- troska o estetykę pomieszczeń biblioteki;
- pisanie sprawozdań: półroczne i roczne;- prowadzenie dziennika biblioteki;
- prowadzenie statystyki czytelniczej; – przegląd nowości wydawniczych, współpraca z
wydawnictwami; – udział bibliotekarza w szkoleniach i warsztatach.
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
poniedziałek
7.30 – 8.00
8.45 – 9.45
10.35 – 14.30
wtorek
7.30 – 8.00
11.30 – 14.40
środa
8.00 – 8.45
9.40 – 10.40
11.30 – 15.00
czwartek
7.30 – 8.00
8.45 – 9.45
11.30 – 14.45
piątek
10.45 – 14.45
LEKTURY SZKOLNE
Lektury w klasach 1-3:
- Afryka Kazika – Łukasz Wierzbicki
- Dziadek i niedźwiadek – Łukasz Wierzbicki
- Asiunia – Joanna Papuzińska
- Cukierku, ty łobuzie! – Waldemar Cichoń
- Detektyw Pozytywka – Grzegorz Kasdepke
- Dziewczynka z parku – Barbara Kosmowska
- Kapelusz Pani Wrony – Danuta Parlak
- Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) – Justyna Bednarek
- Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą – Agnieszka Frączek
- Wścibscy – Dorota Gellner
- Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie – Julita Grodek
- Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca – Tom Justyniarski
- Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty) – Piotr Kordyasz
- Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych – Aleksandra i Daniel Mizielińscy
- Baśnie (do wyboru) – Hans Christian Andersen
- Brzechwa dzieciom – Jan Brzechwa
- Dzieci z Bullerbyn – Astrid Lindgren
- Doktor Dolittle i jego zwierzęta – Hugh Lofting
- Drzewo do samego nieba – Maria Terlikowska
- Karolcia – Maria Krüger Kruger
- Najpiękniejsze wiersze – Danuta Wawiłow
- O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach – Barbara Tylicka
- O psie, który jeździł koleją – Roman Pisarski
- Pamiętnik Czarnego Noska – Janina Porazińska
- Wiersze dla dzieci – Julian Tuwim
- Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata – Zofia Kossak-Szczucka
- Piaskowy Wilk – Åsa Lind
Lektury obowiązkowe w klasach 4-6: - Akademia Pana Kleksa – Jan Brzechwa
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym
Samarytaninie - Chłopcy z Placu Broni, Ferenc Molnar
- Hobbit, czyli tam i z powrotem, John Ronald Reuel Tolkien
- Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks) – Janusz Christa
- Katarynka, Bolesław Prus
- Mikołajek (wybór opowiadań) – René Goscinny, Jean-Jacques Sempé
- Mazurek Dąbrowskiego – Józef Wybicki
- Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa – Clive Staples Lewis
- Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) – Adam Mickiewicz
- W pamiętniku Zofii Bobrówny – Juliusz Słowacki
- W pustyni i w puszczy – Henryk Sienkiewicz
- Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i
Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce - Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie
- Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
- Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej,
Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni
i piosenki patriotyczne - Wybrane bajki – Ignacy Krasicki
Lektury uzupełniające w klasach 4-6 (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym):
- Skrzynia Władcy Piorunów – Marcin Kozioł
- Pajączek na rowerze – Ewa Nowak
- Magiczne drzewo – Andrzej Maleszka
- Wybrana powieść – Małgorzata Musierowicz
- Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi – Rafał Kosik
- Rzeka – Emilia Kiereś
- Czerwona kartka dla Sprężyny – Jacek Podsiadło
- Cyberiada (fragmenty) – Stanisław Lem
- Alicja w Krainie Czarów – Lewis Carroll
- Ania z Zielonego Wzgórza – Lucy Maud Montgomery
- Biały Mustang – Sat-Okh
- Cudowna podróż – Selma Lagerlöf
- Janko Muzykant – Henryk Sienkiewicz
- Kapelusz za 100 tysięcy – Adam Bahdaj
- Król Maciuś Pierwszy – Janusz Korczak
- Księga dżungli – Joseph Rudyard Kipling
- Przygody Tomka Sawyera – Mark Twain
- Skarb Troi – Olaf Fritsche
- Sposób na Alcybiadesa – Edmund Niziurski
- Tajemniczy ogród lub inna powieść – Frances Hodgson Burnett
- Trzej muszkieterowie – Aleksander Dumas
- Wybrana powieść – Alfred Szklarski
- Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i inne) lub inne utwory
literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela - Wybrana powieść – Kornel Makuszyński
- Pinokio – Carlo Collodi
- Ruiny Gorlanu. Zwiadowcy Księga 1. – John Flanagan
- Topsy i Lupus – Zofia Kossak-Szczucka
- Klechdy sezamowe – Bolesław Leśmian
- Kubuś Puchatek – Alan Aleksander Milne
- Tecumseh – Longin Jan Okoń
- Słoń Birara – Ferdynand Antoni Ossendowski
- Posłaniec króla – Louis de Wohl
Lektury obowiązkowe w klasach 7-8: - Artysta – Sławomir Mrożek
- Balladyna – Juliusz Słowacki
- Kamienie na szaniec – Aleksander Kamiński
- Mały Książę – Antoine de Saint-Exupéry
- Opowieść wigilijna – Charles Dickens
- Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość) – Adam Mickiewicz
- Syzyfowe prace – Stefan Żeromski
- Quo vadis, Latarnik – Henryk Sienkiewicz;
- Wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII – Jan Kochanowski
- Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida,
Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego
Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca - Zemsta – Aleksander Fredro
- Żona modna – Ignacy Krasicki
- Tędy i owędy (wybrany reportaż) – Melchior Wańkowicz
Lektury uzupełniające w klasach 7-8 (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym): - Dywizjon 303 – Arkady Fiedler
- Krzyżacy – Henryk Sienkiewicz
- Monte Cassino (fragmenty) – Melchior Wańkowicz
- Oskar i pani Róża – Eric-Emmanuel Schmitt
- Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty) – Miron Białoszewski
- Pozłacana rybka – Barbara Kosmowska
- Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty) – Karolina Lanckorońska. Lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez
nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże - Stary człowiek i morze – Ernest Hemingway
- Wybrana powieść kryminalna – Agatha Christie
- Wielki Rybak – Lloyd Cassel Douglas
- Bursztyny (wybrane opowiadanie) – Zofia Kossak-Szczucka
- Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II – André Frossard
- Placówka, Zemsta – Bolesław Prus
- Sąd Ozyrysa – Henryk Sienkiewicz
- Jesienna miłość – Nicolas Sparks
- Ziele na kraterze – Melchior Wańkowicz